torsdag 3 januari 2013

Hur jag sköter mina ridstövlar

1. Använd inte när du mockar om du inte måste, gå inte omkring i stövlarna i onödan
2. Ha på dig stövlarna,skölj av dem med ljummet vatten i duschen (se till att det mesta bajs och spån är kvar i stallet, så du bara spolar ner smuts i avloppet hemma)
3. Tvätta dem några gånger med glycerintvål, skölj av i duschen mellam gångerna
4. Tvätta en gång till med glycerintvål på en tandborste och gnygga sömmar och där stöveln fäster i sulan, duscha av
5. Smörj upp dem med skokräm, inte läderfett. Skokräm. Kiwis är bra. Har tappat bort min. Men den är bra. Har använt kokosolja nån gång och de blev fina.

Sköljer du inte av glycerintvålen ordentligt blir de matta och tråkiga. Mina stövlar har jag haft i ca 3 år nu, använt nästan varje dag och de är fortfarande väldigt fina, även fast jag ofrast bara tvättar dem utan att smörja in :)ska bli lite bättre på att förvara dem hängande, de har börjat säcka lite eftersom mina vader blivit liiiite smalare (från 35 till 34,5 men det räcker visst lol) och jag förvarar stövlarna i en hög på golvet eller i en påse... Så skärpning!

OCH KOM IHÅG ATT GÖRA RENT I BADRUMMET EFTER DIG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar