söndag 27 januari 2013

Diy beauty

Ni minns mina "hemgjorda porplåster"? Har provat dem lite mer nu. Tror faktiskt inte att de fungerar alls. Det enda de gör är att faktiskt dra loss alla små ansiktshår och skalar av de döda hudcellerna, vilket kan kännas som att den "drar ut pormaskar" (vidrigaste ordet?) fast det egentligen bara tar bort det som "täpper" porerna från början. Istället för att använda peeling använder jag porplåstten (som blir som en mask). Utöver det har jag börjat med ocm igen och gillar det. Förhoppningsvis får jag ordning på min hy förr eller senare!

För er som inte minns/vill veta är receptet 1 tsk gelatinpulver, 1 tsk mjölk, blanda, micra 5 sek, rör om, micra igen tillsallt är löst. När det inte bräns längre smetar man på det på ansiktet och låter torka, sen pillar man av.

Ocm = ricinolja+ vegetabilisk olja. Brukar smörja in ansiktet med rapsolja, sen ta några droppar ricinolja och massera in i ansiktet. Sen tar man en liten handduk/tvättlapp, blöter med jättevarmt vatten, kramar ur, lägger över ansiktet och torkar försiktigt av. Skölj med varmt vatten igen osv. Man blir förvånad över hur mycket olja kan torka ut!

Iaf. Idag tog ansiktsmasken för hårt och hela mina kinder är ILLRÖDA och BRINNER. Så har ni känslig hy, ta ett tunnt lager och var försiktiga. Eller så peelar ni inte av den alls utan tvättar av den. Tror det funkar ändå, lite sämre bara :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar