fredag 13 januari 2012

tuttrevolution

en grej jag tänkt på ganska länge, är det här med att inte ha bh. Det är ju sjukt skönt ibland, men samtidigt kan man inte riktigt skippa bh bara sådär, för det känns som att det inte riktigt är socialt acceptabelt att låta brösten ha sin naturliga form under kläder. Alla vet att vi inte är barbies med perfekta runda bröst utan bröstvårta, utan ptja, brösten är liksom bröstformade. med bröstvårtor. Sjukt osmickrande ord för övrigt. I alla fall. Jag minns i högstadiet, hur jag och mina kompisar pekade och fnissade ifall nåon valde bort bh'n en dag. Så omoget! Vad kan man annars vänta sig av en fjortonåring, men det känns lite som att det där tänket lever kvar?

Hittade en blogg som kämpar lite extra för det där med rätten att välja själv. Att avsexualisera brösten. Att förändra människors syn på bröstvårtorna. Får killar visa, så får väl tjejer? Det här året ska jag haka på det här initiativet. Strunta i om folk kollar konstigt för att jag lämnat bhn hemma en dag. Det är - allvarligt talat - mer deras problem än mitt. Konstigt nog är det tjejer som glor mer än killar. Ofta bittra tjejer. Folk som är riktiga i huvudet bryr sig nämligen inte tillräckligt om okända människor för att glo en halv minut eller mer. Vill jag tro. Vad tycker ni om låt brösten svänga fria - kampanjen? Är det äckligt att inte fejka sig till barbierunda bröst eller bryr ni er i ärlighetens namn inte?

5 kommentarer:

  1. Tror inte det handlar om att försöka fejka något, utan att det helt enkelt är skönt med stöd för brösten, oavsett vad för form de blir av bh:n. Kör på utan bh om du vill, men att göra det till en revolution är, i mitt tycke, att gå till överdrift. Gör som du själv vill, men tvinga inte andra att göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte jag var tillräckligt tydlig. Självklart får folk använda bh om de vill, vilket jag också själv gör oftast, jag vill bara att det ska sluta vara så stor grej ifall tex bröstvårtorna syns lite genom kläderna. De finns liksom där vare sig vi vill det eller inte. Jag vill kunna exkludera bhn utan att folk stirrar, pekar och viskar, på grund av nåt som är helt naturligt.

      Radera
  2. vad tror du dina föräldrar säger om att du först visar trosorna i bloggen och sen säger att du vill visa brösten typ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda mina föräldrar läser bloggen och jag tror de tänker att jag fyller nitton om en vecka och är gammal nog att själv bestämma hur mycket trosor och hud jag vill visa. Tror även de känner sig ganska tillfreds med att jag vuxit upp till att bli en självständig människa som vågar gå min egen väg och göra saker som känns bra för mig. Tror i ärlighetens namn att föräldrar hellre har barn som är trygga nog i sig själv så de vågar vara människor och kanske trotsa jantelagen och vad som är mellanmjölksokej, än barn som desperat tänker på vad andra kan tänka om dem och inte törs leva ordentligt. Får se om nån av dem lämnar kommentar här och säger sin mening :)

      Radera
    2. Bh blev mode i början på 90-t, först bland tonåringar, sen ett måste för alla. Jag följde utvecklingen, när min tjej känd sig tvungen ha bh jämt, då var hon runt 30! Innan dess var bh-löst normen. Ingen nippel-skräck som idag! Tjejen bh-lös för det var bekvämt, till skola och jobb, tom joggade utan bh. Bh tog hon på någon gång när hon skulle vara "fin", en mjuk och tunn sak som inte dolde sså mycket. Jag tyckte det var spännande och tyckte hon kunde ha bh oftare, men då reagerade tjejkompisarna, som nu, fast tvärtom! Push-up kom sen, men det var porrigt och obekvämt tyckte hon, det som alla tjejer har idag.
      Jag som man tycker bh-löst är fint, trött på push-up. Bh-löst mode lär återkomma, men fler måste våga och tjejer inte vakta på varann! Jag tror också brösten håller sig fastare utan bh, gällde min tjej i alla fall!

      Radera