måndag 16 januari 2012

Kung Markatta

Ni som följt mig ett tag vet att jag är obotlig no-poo-ist. Detta visade sig först under 2 år med att jag slutade använda schampo i större utsträckning utan tvättade håret med speciella balsam. Jag blev asförbannad om någon tog i mitt hår med "smutsiga" händer och kunde knappt sova hos pojkvänner som använde "fel" hårprodukter eftersom mitt hår blev förstört av örngotten.

Nog om hur konstig jag är. Nu har detta fenomen spridit sig lite till huden. Jag har bytt ut min vanlgia duschkräm till en olivtvål som har typ fyra ingredienser, och senaste tillskottet i min no-poo-familj har blivit en burk ekologisk kallpressad extra virgin kokosolja. Det har blivit min nattkräm och body lotion. Varför? För att vanliga kroppskrämer innehåller mineraloljor och andra ämnen som får huden att kännas återfuktad och mjuk för stunden, men som i låna loppet irriterar och torkar ut. Kokosolja innehåller bara grejer som är bra för huden och luktar dessutom skitgott. Använder man balsammetoden kan man även ha det litegrann i håret för att tämja torrt och risigt hår. även de fyrkantiga kokosfettblocken kan användas, men är inte lika bra feftersom många nytiga grejer försvunnit unuder tillverkningen. Är så sjukt kär i den här lilla burken. Tycker alla borde ha en i sin ägo. Tydligen ska den vara bra mot magproblem också så jag testar och ser lite vad som händer...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar