tisdag 10 januari 2012

Människor

Jag fascineras av människor. Vissa blir jag imponerad av, inspirerad av. Unga människor som väljer att vara aktiva, ha ett driv, vilja komma någonstans, de fascinerar mig mest. Flest såna här hittar man i politiska frågor, i alla fall är det där jag hittat sådana jag inspireras av. De törs stå upp och skrika för orättvisor, de lägger sig i rödfläckade tröjor i matbutiker, de upplyser folk om obekväma och äckliga sanningar. Men de nöjer sig inte där. De vill ha förändring också! En människa jag alltid beundrat lite sådär i smyg är Erik Thor. En kille som är väldigt engagerad politiskt, och uttrycker sig så även oinsatta förstår. Om jag inte minns fel är han väldigt engagerad i miljöpartiet också, och ja, han har i alla fall fått mig att väga lite mer åt mp-hållet. Tror att han kommer sitta i riksdagen inom tio år, ifall han vill. Tror faktiskt att han kan göra vad han vill politiskt, om han går in för det. Han känns jättegenuin och han inspirerar mig. Utan att veta om det! haha.

Tack vare Erik och andra vegomänniskor jag känner litegrann har jag bestämt mig nu för att börja planera en vegetarisk månad. Veganmånad tänkte jag först, men så blev det inte än. Vegetariskt till en början. Kanske fortsätter jag längre än en månad, att äta kött är faktiskt ganska.. äckligt. Dött djur liksom. Vissa tycker jag har en ätstörning som kan sitta och peta i maten och må jättedåligt över vad jag förväntas äta. Det är inte helt omöjligt, men är vegetarism egentligen en ätstörning? Om det är så världen (sjukvården var det som sa detta till mig) ser på veg-kost, då är läget allt bra skevt va?

Jag har lagt till en punkt på min attgöra-2012. Leva lite grönare. Och engagera mig litegrann i politik. Frågan är hur bra det kommer gå, känns som att hela västerviks gymnasium är supermoderat? vet inte hur många jag har träffat som har en pappa som betalar och tycker rika människor är bättre än andra. Haha kom igen, det här är inte indien med kastsystem. Alla människor är för mig lika värda, så varför ska några människor kunna konsumera utav bara helvete medan andra svälter och tvingas prostituera sig för att överleva? Här tappade jag tråden litegrann men jag antar att jag försöker säga att jag blir hemskt inspirerad av människor som tar tag i grejer och gör nåt åt världen istället för att bara sitta på sina bakdelar och tycka. OCH att jag under 2012 ska kämpa lite för att byta från att vara en tyckare till att bli en tryckare. Trycka på rätt knppar och förändra grejer alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar