måndag 25 februari 2013

MINA HÄSTAR

Chester, Holländsk import född -98, D-ponny
Min pärla, skatt och ögonsten. Vi har hängt ihop i ganska exakt fem år, och gråtit och skrattat och myst ihop.  Kan vara en av de snällaste hästarna på jorden, men samtidigt så otroligt svår i början när jag hade honom. Det var nästan löjligt. Ridlärare sa åt mig att sälja för de hade inget mer att säga till oss, och jag fick jobba själv med honom väldigt mkt. Idag är han fortfarande inte en ponny man stoppar i en femma i så levererar han bra rundor och ridpass på beställning, utan man får jobba för det man får. Utbildad ca LA/LA, och är nu på foder hos två tjejer i Linköpingsområdet eftersom jag är så lång och upptagen med att pendla till skolan. Verkar än så länge funka bra och jag ska försöka ta mig dit och hälsa på nu snart :)

Storebror, Nordsvensk brukshäst, född -08, ca 160
Vår första egna uppfödning. Är så mysigt med en häst man varit med från början med, känns som att det inte alls var länge sedan jag gick upp i hagen och hittade honom halft utanför staketet. Har så mycket knäppa minnen med den här hästen, men där han är nu utbildningsmässigt är att han går i alla gångarter, kan ridas ut själv, hoppar, och håller på att lära honom att fatta rätt galopp. Göttigt. Han är en riktig pärla att rida på, jätterädd om ryttaren och har hittills, peppar peppar, inte brallat iväg någon gång med människa på ryggen. om någon månad ska han köras in, sen är det tänkt att han ska hjälpa till med skogsskötseln på gården.

Lillja, Nordsvensk brukshäst, född -09, ca 145-150
Fölunge nr 2 som nu är betäckt och dräktig. VÄRLDENS COOLASTE HÄST. Som fölunge sprang hon hellre efter människor än sin mamma och det håller väl i sig fortfarande. Går fram överallt i skogen, går hur bra som helst att rida ut själv på i alla gångarter och är löjligt lyhörd för hjälperna. Hon däremot hittar på lite bus här och där, som att dra iväg en liten brall här och där för att hon kan, men än så länge inget JÄTTESTORT utan mest bara livslust. Hon kommer väl hobbyridas tills det känns som att fölungen tar upp för mycket plats, tror det är bra för dem att inte stå helt utan vill de ridas så röra siglite rätt

Sen har vi tre hästar till. Två unghästar, även de syskon, varav jag suttit på båda lite och den äldsta håller vi på att rida in. Hon blir tre i år och är rätt liten till växten, så planen med henne är att rida in, köra in och sälja som familjeponny. Hon är sjukt go och trevlig och LÄTT att ha attgöra med. Minstingen får prova på livet som ridhäst ibland. har väl hängt på henne 3 ggr totalt under ett halvår, men hon är ju bara två så ingen brådska, vill mest bara vänja henne. Suttit på henne en-två minuter som längst, mest bara för att sitta på henne, klappa och prata och se att hon inte blir illa berörd av det. Än så länge funkar det bra och denna sommar ska mer fokus läggas på hennes utbildning. Äldsta hästen, mammahäst, är 20 och pigg som jag vet inte vad. rider knappt henne längre då det är mammas häst men vi köpte en bortglömd och något vanvårdad häst som knappt visste vad ridning var, hon kunde väl typ smackningar och broms, men inte så mkt mer. Rida lätt var svinotäckt sa hon. Idag är hon van vid vårt hobbyridande, mamma är lite mindre strikt med henne än vad jag är så de lullar på ute i skogen och ja, rider rätt kravlöst. Men hon trivs med det och funkar bra så, så ja, det här var de hästar som finns i familjens ägo. Hartyvärr inga bilder på nordsvenskarna men de finns på min instagram, elverpigen heter jag där om ni vill spana in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar