torsdag 21 februari 2013

jag är tydligen inte feminist eftersom jag är kompis med rakhyveln och uppskattar smink till vardags

Alltså, va. Läste på Lady Dahmers blogg ett inlägg som jag tolkade som att man inte kan kalla sig feminist om man rakar sig eller använder smink. Att man genom att göra det förminskar de som INTE vill eller har tid att sminka och raka sig. Och här faller så himla mycket för mig. För mig är feminism att ta makten över sin egen kropp, sexualitet och förmåga i livet. Att inte låta män (eller dominanta kvinnor) sätta sig på en bara sådär. För mig innebär detta att allt jag gör med min kropp gör jag för MIN skull. Dvs, jag kommer inte sluta avlägsna hår eller duscha bara för att "det är så en feminist ska se ut". Jag kommer sluta avlägsna hår, duscha och sminka mig när jag inte längre känner för att duscha, raka och sminka mig. Inte för att passa in i feministmallen. Jag kan inte låta en kvinnogrupp bestämma att bara för att jag har en viss syn på livet måste jag se ut, göra (och inte göra!) och vara på ett visst sätt. Det är inte rätt mot mig själv och det är absolut inte förenligt med feminismens slagord "låt kvinnan ha makten över sin egen kropp".

Här kan ju många inflika att jag gör det för ngn snubbes skull men nej, jag har haft en relativt hårfri kropp senaste halvåret utan att exponera den för nån annan än mig själv. Har så för att jag vill. Finns någon mysigare känsla än nyrakade ben i nytvättade sängkläder liksom?!


2 kommentarer:

  1. Det är verkligen INGEN som påstått att man inte kan vara feminist om man rakar eller sminkar sig. Ingen, allra minst jag.

    Du får nog redigera det här inlägget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. precis så tolkade jag inlägget om mia skäringer och särartsfeminism.

      Radera