tisdag 12 februari 2013

Hårexperiment

Ni vet ju att jag är knäpp med att flytta skafferiet till badrummet osv. Honung som tvål och schampo och så vidare. Funderade ett tag och tänkte att ja, dags för lite hårförändring?! Nog för att man inte får direkt FÄRG av det, så får man en svag ton av nya färgen. liksom, förstärka det man redan har typ. Googlade och läste att brunhåriga kan skölja håret i starkt kaffe i 20 min för att få sin bruna färg förstärkt, men att blondiner absolut inte bör göra det då det tydligen kan bita fastjättemycket? Coolt tänkte jag, och var tvungen att prova. Blandade 2 msk pulverkaffe med 2 msk vatten och 1 msk citronsyra. tänker att citronsyran kanske öppnade fjällskikten eller nåt. vet inte vad jagtänkte. iaf. blandade ut det med balsam tills det hade en nice konsistens, så hade jag det i håret 2-3 timmar innan jag tvättade ur. Inbillar mig att jag fått lite gulbrunaktigare nyans på håret, lite svårt att beskriva exakt vilken färg, men det blev coolt. Nästa experiment blir antingen med rödbeta eller rödkål, får vi se om det jordgubbsblonda kommer fram mer. Kanske ska börja göra färginpackningar 1-2 ggr i veckan, och se om håret gillar det? Är inte så kinkig med mitt hår nu iom att det börjar bli för långt,så måste ändå klippa av det lite snart så mina torra toppar (som riskerar att suga åt sig massa färg) ska ändå av. blir det katastrof så blir det.

Nu kanske ni tycker att jag ärknäpp på riktigt och att mat ska man inte ha i håretosv. kaffe haren antioxidantisk effekt på huden och citron neutraliserar ph-värdet i hårbottnen, som ska vara svagt surt. så egentligen har jag bara en ansiktsmask i hårbotten,och drar ut den i hela håret IFALL det skulle råka färga. aja. Min hårbotten är nöjd och glad igen, det är huvudsaken! Får uppdatera er vidare om mina matfärgsinpackningar, haha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar