måndag 12 november 2012

Nopoo

En grej jag faktiskt inte kan förstå är hur folk kan tro att huden mår bättre av kemikalier än ofarliga livsmedel. Som tror att bästa för huden är att ta bort naturliga fetter och ersätta dem på konstgjord väg. Tvål/hudkräm/lotions alltså. Eller kemikaliestinnt schampoo/silikonbalsam. Klart ni måste använda schampo när ni smetar in håret med icke-vattenlöslig skit liksom. Hudkräm är vatten+olja+emugleringsmedel, kortfattat. Vatten gör inget för din hud, som är värt att betala dyra pengar för, och utan vattnet behövs inget emugleringsmedel. Då har vi alltså kvar olja. Olja som inte märkbart stör hudens balans. Olja som kostar en bråkdel av normal kosmetik. Min ansiktstvätt kostar ca 20 kr/l och min "fultighetskräm" kostar typ 200 kr/l, och räcker i ÅR. Jämför med konventionella BRA hudvårdsprodukter, 100-300 för en liten burk? Känns det värt?

En av de bästa ansiktsmaskerna du kan ge dig själv är naturell fullfet yoghurt. Works wonders. Blanda i valfri ingrediens för önskad effekt. Huden torkas inte ut, men får flera nyttiga ämnen, för ett par öre. Jämför med kemikaliebomberna du köper i en liten påse för 20 kr, minst?

Nu blev det här väldigt prisinriktat, men jag vill bara få fram min poäng. Man betalar hysteriskt mycket för att smörja in sig själv i kemikalier som påverkar din kropp på gud vet vilka sätt. Saker som du aldrig i livet skulle våga äta. Varför tror man huden mår bättre av kemikalierna än inre organen skulle göra?

En kort sammanfattning för er som inte orkade läsa allt:
Nopoo- går det inte att ha på insidan av kroppen, varför ska utsidan stå ut med det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar