onsdag 28 november 2012

Ibland tycker jag folk kan glömma att deras djur är djur.

Hästmänniskor tex. Virar in djuren i bomull och har dem på stall större delen av dygnet. Ok, men mina hästar skulle inte trivas så. Hästarna är ju gjorda för att röra sig och det gör de inte på stall. Sen såg jag att det skulle komma nåt inlägg om
Hur man håller hästen varm? Alltså...????? Som jag ser det finns det två alternativ. 1. Behåll pälsen och håll hästen torr eller 2. Klipp pälsen och täcka hästen med ETT täcke av god passform och tjocklek efter väderlek. Lägg på ett ländtäcke när du rider ut eller värmer upp. Oj vilken svår grej.

Nåt jag också kan tycka känns lite... Mjäh, är att man är så försiktig med hästen. Liksom. Ok hästen var halt. Nu är den ohalt. Då kan man rida lite lätt. Liksom, tänk på lektionshästar. Inga lektionshästar vilar en vecka sedan de blivit friska från en hälta, det är max 1-2 dagar för att vara säker på att hältan är borta, sen går de igen. Jag tror hästarna BLIR sjuka av att hållas "modernt", dvs på stall mycket, få timmar i hage och en timmes rätt hårt pass eftersom "alla" siktar mot eliten. Jag vill inte höja mig själv och slå mig för bröstet, men jag tror att våra hästar hållit sig så friska som de gjort för att de fått vara hästar. Visste ni tex att lösa benbitar ofta beror på att fölungen inte rört sig tillräckligt mycket första tiden, eftersom de ofta hålls på stall? Hästarna är gjorda för att vara i rörelse och äta gräs. Eftersom vi tagit hästarna till våra familjemedlemmar i ett land som inte är hästvänligt året runt är det vår uppgift som hästägare att skydda dem, men också att tillgodose deras behov. Vi måste komma ihåg att det är vi som är grottdjur, inte hästen. Hästen är ofta precis lika gärna, om inte hellre, ute, torr, än inne med ett fleecetäcke bara för att. Hästen går hellre i hagen 10 timmar per dag, än gå in efter 5 och sen åka trailer till träning. Tänk på hästens behov den haft sedan urminnes tider, och försök ditt yttersta med att ge hästen det nu också. Minus de sabeltandade tigrarna. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar