torsdag 27 oktober 2011

This is why

Har kommenterat en del tjejers bloggar (och pratar med alla jag får chansen till, som frågar om gymnasie). GÅ INTE PÅ BILDNINGSCENTRUM FACETTEN. Gud, jag kan inte säga det tillräckligt många gånger. Och varför säger jag så då? För att jag är bitter över att jag inte "pallade att gå där"? För att jag är bitter över att jag fått börja om ett år? För att jag är för stolt för att erkänna att det är MIG felet ligger hos? Nä. Utan för att den skolan verkligen inte är bra.

Jag valde ju då teknik. Kanske lite klantigt såhär i efterhand, men det var ju vad jag ville göra då. Rätt tidigt fick jag höra att rektorn beordrat lärarkåren på teknikutbildningarna att särbehandla mig posetivt. Varför? För att jag var tjej. BAM. Fel redan där. Gav order om att bryta likabehandlingsplanen redan första dagen. Och hur tog denna positiva särbehandling uttryck då? Jo. Jag mådde inte bra i skolan av olika skäl, och istället för att fråga mig varför, eller åtgärda några problem, sa man bara "jaja" och lät det vara. Ända tills jag gick i tvåan, hade under 50% närvaro och ett gravt utmattningssyndrom. Vad hände då då? Jag flyttades till IV och skulle stressa mellan praktikplats och lektioner istället. Sjukt.

Till slut orkade jag inte mer, jag hade en sjukskrivning på 50% (pga min situation i skolan) och när det övervägdes ifall jag skulle få ännu högre sjukskrivning kallade rektorn till möte.

"Antingen skriver du ut dig själv eller så skriver jag ut dig."

Under det mötet fick jag höra både det ena och andra om mig och min mamma, hur dålig och lat elev jag var, hur dålig min mamma var på att vara mamma, etc etc etc. Från rektorn och min mentor. Man kallar inte en ung flicka, som ansträngt sig till sitt yttersta i ett och ett halvt år för att vara duktig och leva upp till allas förväntningar, och pga det dragit på sig ett utmattningssyndrom (för er som undrar vad det är, att gå in i väggen. Stresskolaps, etc) för lat. Och att kritisera min mamma som bara vill mig väl, det är absolut inte professionellt. Att inte ta sina elevers förutsättningar på allvar, när man får dem på papper, det är oprofessionelt. Jag är så jävla arg på skolledningen på facetten. Det enda de är intresserade av, är att spara pengar. Därför sparkades jag mer eller mindre ut då min sjukskrivning skulle trappas upp, för skolan inte vill betala en skolpeng för nån som inte går 100% i skolan.

Dock är inte min historia slut där. Jag bytte skola. Ansökningen skickades till linköping och en kopia skickades för påseende och underskrift till rektorn i åtvidaberg. Dagarna gick. Veckorna gick. jag ringde och frågade efter min ansökan. Antagningssekreteraren här i västervik ringde också. Ingen svarade, eller om de svarade så var rektorn inte inne för tillfället. Till slut, fem veckor efter ansökan kom till åtvidaberg, fick vi tag i dem. Då hade de slängt min ansökan, eftersom "vi har hört att emily flyttat till västervik nu och då är ju inte den här aktuell längre". Förstår ni nu hur sinnessjukt oproffesionellt skolledningen beter sig. DE HAR HÖRT. Av vem? Läser de min blogg, går det rykte på stan? Och det är ju ett jävla sätt att slänga ansökan sådär. Även om jag skulle ha flyttat skulle de skrivit på det där pappret och skickat tillbaka det till linköping.

Antagningssekreteraren här ringer till SYV i Åtvidaberg. Hon säger "ja jag hoppas verkligen att emily skriver sig i västervik nu för vi vill ju verkligen inte betala några pengar för hennes skolplats". Taskigt läge, syv! Reglerna sedan 2007 gör er skyldiga till det! Gud, jag borde kräva skadestånd. Högt som fan. Men ord står mot ord, och vem tror man på, skolchefen eller stackars lilla eleven som inte trivdes?

Nä, nu sitter jag här i västervik, går andra året på gymnasiet och pumpar min hemkommun på både skolpeng och inackorderingstillägg. Skulle gärna gå kvar här på gymnasiet så länge som möjligt bara för att det ska svida lite i plånboken för skolan. Men nä, åtvidabergsskolan har redan ätit upp ett år av mitt liv, så jag har inte tid att gå och drälla på gymnasiet längre än nödvändigt. Jag vill lägga det här bakom ig och låtsas att jag aldrig gått på bildningscentrum facetten. Jag trivs i västervik, jag trivs med att personalen respekterar mig, jag trivs med att må bra. Men jag vill verkligen inte att fler ska råka ut för samma sak som jag, därför ber jag er som går i nian: VÄLJ EN ANNAN SKOLA ÄN FACETTEN. Bara gör det. Det finns inga fördelar med BF som väger upp de nackdelar som finns.

1 kommentar:

  1. ofta de där hände! Ja går där o dem lärarna är dem bästa jag nånsin haft!!!

    SvaraRadera