tisdag 25 oktober 2011

av någon anledning

... så ägnade jag gårdagen ganska mycket åt psykisk ohälsa och störningar. Jag tog upp det flera ggr med en klasskompis och jag känner att oj. Varför pratade jag så mycket om det just igår? Kanske för att det är så sjukt viktigt att inse att alla människor inte fungerar likadant bara för de ser hela ut på utsidan. Kanske för att vi satt i biblioteket vid massa böcker om "kärlek känslor kramar" typ eller nåt, en bok som kan fungera som diskussionsunderlag för personer med aspbergers.

För mig är det verkligen jätteviktigt att respektera psykiska avvikelser eller liknande. Jag tror inte så många lägger nån vikt vid att människors hjärnor kan fungera på olika sätt, förrän de själva råkar ut för något hjärnspöke. Därför tänker jag den här veckan blogga lite extra om hjärnspöken och psykosociala funktionsnedsättningar. Som jag sa igår; det måste vara så mycket lättare att ha en fysisk sjukdom som syns eller i alla fall är mätbar för en läkare, jämfört med psykiska sjukdomar som lätt viftas bort av allmänheten som "inbillning".

Lets face the fact, alla mår inte bra jämt. Alla har inte en hjärna som självmant förstår vad som är ok eller inte ok, men alla har rätt till socialt liv. Tycker jag. Nu är BUPs besökssiffror högre än någonsin, har jag hört, och då är det väl läge att sluta ha ett hyschhysch kring psykisk ohälsa. Eller? Jo såklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar