onsdag 19 oktober 2011

nåt jag tycker är så sjukt konstigt - hästrelaterat

Alla har en svår häst. Allas hästar är svårridna, mycket värre än det ser ut och alla vet bäst själva. Oavsett om man är 10 eller 21. Hur blev det så? Vi kan ju inte ha ett land där 50% av hästarna är för svåra. Det finns knappt för svåra hästar, det finns för okunniga ryttare. Jag själv är öppen med att jag köpte min ponny när han var för svår för mig. Han är ju för guds skull för svår för mina ridlärare också?! Hur ska då jag kunna förvänta mig att göra underverk med honom på nolltid? De jag ridit för har minst dubbelt så lång, ibland även tredubbelt så lång rid och hästerfarenhet.

Folk som kommenterar min ridning eller min ponny gör det i 95% av fallen inte för att vara elaka, utan för att de ser ett problem som de tycker det vore bra om jag kom till rätta med. Som det här med att min häst springer. Om nån då kommenterar "din häst springer så sjukt mycket, har du testat att rida mer dressyr" så kan ju jag tänka efter, rider jag mycket dressyr? Fokuserar jag på att renodla hjälper? För guds skull. EN sån kommentar betyder ju inte automatiskt att personen i fråga tycker att jag rider dåligt eller nåt sånt. Den ser bara nåt som skulle kunna bli bättre. Jag själv vet ju med mig att ja, min häst springer. Det är alltså inget nytt. Om folk däremot börjar kommentera nåt jag absolut inte tänkt på, kan ju det vara för att jag är "hemmablind" eller för att det är helt påhittat. Jag brukar då be dem utveckla, och sen fråga nån jag litar på inom hästvärlden om den tänkt på samma grej.

Kan ta ett sånt exempel. Min häst har ALLTID varit tunn och lite svårfödd. Jag ahr alltid försökt få upp honom i hull, med varierande resultat. På sommarhalvåret sköter han sig själv rätt bra, men så fort gräset försvinner får man fodra på som en galning och hoppas på det bästa. För en vecka sen sa nån "oj vad tjock han har blivit". Jag blev HELT PAFF och ba "va? tycker du?!" en dag senare hade det smält in hos mig och jag såg att himmel vilken jäkla mage min häst har. Han ser dräktig ut. Då kan man ju göra nåt åt problemen, för lets face the fact, man blir lätt hemmablind och ser inte vissa negativa förändringar (Eller ni vet de där problemen som man alltid haft men aldrig gjort nåt åt för "hästen är inte tillräckligt stark, den förstår inte tillräckligt bra för att fixa till det, den är inte där i sin utbildning än), helt plötsligt är man ju där, hästen är stark, utbildad och förstår, det är bara ryttaren som vant sig vid problemet och därför inte tar tag i det trots att det är "hög tid".

Det här är nåt jag kommit till insikt med helt den senaste veckan. Min ponny är både tjock, springig och jag är för slapphänt med hans utbildning. Nu i veckan gjorde vi skänkelvikningar i trav för typ första gången på ett år. Han har inte orkat tidigare, min teknik har varit för dålig och yada yada. Nu är vi där. Nu går det bra. Allt som behövs är att  man vänder det negativa till nåt bra. JAG försöker aldrig trycka ner andra genom kommentarer, så varför skulle andra försöka trycka ner mig genom sina råd? tänker man så blir hästsverige genast lite mer uthärdligt.

Vill i och med detta inlägg säga förlåt till de som tagit illa vid sig när jag sagt nåt knasigt om dem eller deras häst. Jag har med största sannolikhet inte menat det. Vet ett par stycken jag blivit "ovän" med genom att vikariera som instruktör, samtidigt som jag vet ett par instruktörer jag själv inte klarar av just för att de är så sjukt straight on spot. Man blir lite rädd och tar illa vid sig när folk är för ärliga. Synd, eftersom sanningen är det enda sanna. Man kan liksom inte linda in "du gör fel" på så många snälla sätt utan att det förlorar sin innebörd.

2 kommentarer: