tisdag 30 oktober 2012

Ridpass x2

Red igår, ett hoppass på mammas häst och en lång uteritt på min. Mammas häst var kalasfin, framme för skänkeln ordentligt, känslig för tygelhjälper. Rider honom med två tyglar nu, en till bettet och en till en duallygrimma. Han har inte 100% koll på tygelhjälpen i alla lägen så har den då och då för att hjälpa honom och mig lite. Red volter och serpentiner och tränade halter och igångsättningar. Tror han tyckte det var lite kul, eftersom han annars lätt tappar motivationen lite när man rider på bana. Red över två puttehinder på rakt spår två gånger var, och han var duktig, lyfte på benen och var stadig framåt. Mamma stod brevid och försökte filma men tråkigt nog var minnet i min telefon slut.

Red sen ut en sväng med min häst, täckta av reflexer från topp till tå. Red lite lösgörande övningar en bit, men kände att ingen av oss direkt var upplagd för det. Jag hade fel bett bla, tog ett skarpt eftersom det var blåsigt och jag skulle rida ut, så det lösgörande arbetet hade viss effekt men kändes ovärt att fortsätta när man har ett bett som hästen inte vill ta stöd på. Har annars ridit honom med tränsbett/thiedeman eller barbacka med duallygrimman liksom. Var iaf mysigt, han frustade och var nöjd med livet. Däremot har jag fortfarande träningsvärk idag, är tydligen inte van vid att rida två timmar varav 1,5 barbacka... Eller att mocka 4 boxar! Fröken bortskämd brukar få det gjort av mamma annars ;) men igår ville jag överraska mamma och hon blev glad att slippa för en gångs skull :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar