torsdag 18 oktober 2012

Fortfarande ovanligt att vara ung mamma

Snubblade över en artikel i aftonbladet idag. Idag görs det endast 19 aborter per 1000 kvinnor mellan 15 och 19 år. Av 1000 kvinnor i samma åldersspann föder 6 personer barn per år. Lite enkel matematik ger att ca 25 tonårstjejer av 1000 blir gravida per år. 2,5%. Tycker vi kan ta det som kvitto på att de som väljer att vara sexuellt aktiva skyddar sig rätt duktigt. Och det är ju bra.

Om vi sätter det här i proportion till något då. Min skola exempelvis, där går ca 1500 elever. För att göra det lätt för oss säger vi att varje klass har 20 elever. (på min skola har vi klasser med färre än 10 och 30ish). Tio tjejer och tio killar. 75 klasser. Rätt normalt för en sån skola skulle jag tippa på.

19 tjejer totalt på skolan blir gravida per år. Det blir ca en elev i var fjärde klass. Av dessa väljer 4-5 tjejer att behålla barnet. En tjej i var sjuttonde klass. Lite drygt en tjej per årskurs. Övriga 14-15 gör abort. Tonårsgraviditeter är inget stort problem i Sverige idag. Och det tycker jag är bra. Vissa VILL bli unga mödrar och planerar graviditeten, andra kastas mer omkull och får planera om sin framtid. Men jag tror att bara man vill ha barn och har stöd, från partner, familj eller annan, så klarar man föräldraskapet. Även fast jag själv absolut inte skulle vilja bli tonårsmor (vilket det är lite sent att bli nu ändå) så accepterar jag andras val. Och tycker att omgivningen till dessa brudar ska göra det också. Är övertygad om att de själva är sina främsta kritiker och har det tillräckligt jobbigt utan era oombedda utlåtanden. Källa till den här statistike http://www.aftonbladet.se/mobil/article5967810.ab och sprid glädje inte förtryckaråsikter

Mvh kvällsfilosof

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar