måndag 17 december 2012

Skolskjutningar

Ingen kan väl missat skolskjutningen i connecticut? Nu skyller nån snubbe på de som röstade för att skolor skulle vara en vapenfri zon. Hade lärarna haft vapen hade många barns liv räddats, menar han. Och visst kan det vara sant, men jag förstår inte hur folk kan vilja ha vapen omkring barn. Jag skulle tycka det kändes olustigt om mina lärare sprang omkring med en pistol i bältet, till exempel. Sen lär ju inte skolskjutningar bli färre för att man tillåter vapen i skolor.

Jag är medveten om att vapen inte dödar, utan människor gör det. Men jämför man usa med sverige, så har vi en väldigtmycket strängare vapenlag och betydligt färre vskolskjutningar. Jag kan inte ens minnas att det varit någon under mitt liv. Som gardell skrev. Rätten att bära vapen bör inte väga tyngre än rätten att som barn inte bli skjuten.

Allt det här får mig att allvarligt tänka över mina au pair-planer. Tänk om "mina" barn blir skjutna i skolan? Tänk om jag blir skjuten när jag hämtar eller lämnar dem där? Tänk om en random pistolgalning överfaller mig bara sådär? Hysteriskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar