torsdag 13 december 2012

Önskeinlägg: hästupdate

Jag fick en kommentar igår om att jag bloggar för lite om hästarna. Grejen är väl att jag bara rider ca 2-3 dagar i veckan nu eftersom jag har så långt till skolan. Finns liksom inte så mycket att säga. Chester motionsrids i alla gångarter, flyttar för skänkeln och rider skolor. Jobbar så mkt dressyr det går på ett svhysst sätt iom att han inte rids varje dag. hör av sig folk lite nu och då, tyvärr är det väldigt många som vill låna en ponny att rida skiten ur utan att behöva ta ansvar genom att äga den. De mailen och samtalen åker i soptunnan direkt. Vissa fodervärdsintresserade är skitmysiga, ska sätta mog med mamma snart och diskutera igenom de familjet vi har på g.

Stona kom hem från hingsthållaten för någon vecka sen. Båda dräktiga. Sätts nu igång försiktigt, mycket lugnt tempo och klättring för att bygga muskler på dem. Äldsta rids ca 20-40 min, ungdtoet rids ca 20 min. Hon blir fyra till årsskiftet och dagen innan hon åkte iväg till hingsten firade hon med att dra iväg en rejäl repa med bockningar så en tjej åkte av, så mitt "jobb" är väl mest att känna på henne och vara snabb med att undvika bockningar om jag känner dem komma. Hitills har hon skött sig bra, lite konfunderad över vad vi människor har på hennes rygg att göra, men riktigt fin i munnen. Henne rider jag bara gas broms och ratt på, tills hon har 100 koll på det.

Äldsta unghästen blir fem nästa år. Sinnessjukt att tiden går så fort! Han är tokambitiös, älskar att vara till lags och vrider typ ut och in på sig för att göra som människor vill. Kallas lilla snigel för att han blir lite snigelig som täthäst, men det håller på att släppa det med :) hoppar dike nu, utan draghjälp, så länge det varar. Äter på alla barrträd man ride förbi, även om det innebär att vrida halsen halvt ur led... Jättemysig och pussig! Håller på att introducera skänkelvikning för honom, vilket han hittills tagit väldigt bra :) håller på att vänja honom vid trafik, går bra om dom kommer framofrån långsamt. Rider aldrig på vägen själv, utan har täthäst med som trygghet och bromskloss.

Näst yngsta unghästen håller vi på att vänja vid ryttare. Suttit på henne typ 4 ggr. Skitcool häst. Planen för henne är att rida och köra in och sälja som barn/familjehäst. Förstår skänkel och tygelhjälper men inte ridit utan ledare än. Rider typ 5 min på henne haha.

Lillskiten då? Hon har jag hängt på en gång, och mamma ledde henne tre steg. Hon tog det bra. Henne riktar vi främst in oss på hantering etc med, och hon har slutat vara i nafsfasen. Gemensamt för alla unghästar är att dom ska köras in i vinter.

Försöker blogga dom gånger jag ridit och har nåt att säga, men "idag red jag. Det gick bra." känns lite onödigt, om ni förstår vad jag menar? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar