söndag 23 december 2012

Hästarna idag

Två hästar blev det! Red först en sväng på chester, byltade på oss massa kläder och täcken och begav mig ut i skogen. Satt på en vit kanonkula idag! Galopperade uppför en svag backe, tog väl typ 3 sek? Sen gick nästkommande kvart åt till att hålla honom sysselsatt och försöka kanalisera hans energi till nåt lite mer positivt än hastighetsrekord. Mycket halter, ryggningar när han taktade iväg, skänkelvikningar och skolor. Han blev fin hest och efter ett tag hade alla fyra fötter normal vikt igen och vi kunde skritta på lång tygel och njuta av naturen. Frustade i backarna och så, han tycker ju det är SÅ SKÖNT att anstränga sig lite lagom.

Nästa häst blev en kort sväng. Har lite problem att hoppa upp på den äldsta unghästen då han backar och viftar med bakbenet, men vi leder bara fram honom och börjar om igen tills det går. Och det gör det bara han står stilla tillräckligt länge för mig att hoppa ifrån. Man måste stå blick stilla tills man är i luften, hoppar manen gång eller rör sig blir han lite sur så får man börja om IGEN.

Första 200 m av turen var han lite småträlig och ville vända hem, men ledande tygeltag och bestämda skänklar löste det. Sen såg jag till att ha honom i ett ganska friskt tempo, både när han skrittade och travade. Vill ju att mina hästar ska gå fram ordentligt när man rider, sova kan de göra i hagen eller stallet, om ni förstår hur jag menar? Sen kom vi till diket där vi hade en liten argumentation senast, jag var lite nervös för hur han skulle ta det idag men han gick rakt fram, alla fyra fötterna på kanten av diket och sen skuttade han över. Stolt matte! Resten av minituren (red ca 15-20 min bara) travade vi och galopperade lite, samma där, gå FRAM för skänkel, och så massa beröm. Sen skrittade jag av några min i skogen på en genväg hem. Var en ganskalagom tur eftersom det börjat skymma på lite. Imorgon hoppas jag att vi hinner med några hästar innan vi packar oss in i bilen för att tuffa iväg mot västrvik!

Hittade en bild på mig och chester sen i somras... Vi båda var lite rundare då, haha. Han på ett snyggt sätt och jag på ett knubbigt, lol. Men så blir det när man är sjuk en månad och bara liggr i sängen pch äter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar