torsdag 30 augusti 2012

Tänkte slå hål på ett påstående

"det är fel att säga att könsroller är större än varje enskild individ för då menar man på att en enskild individ inte kan tänka själv"

Nu ska jag göra en liknelse. I många länder med islam som huvudreligion (min muslimske vän säger exempelvis pakistan) har en kultur där kvinnor inte är värda så mycket. "ingen" reflekterar över förtrycket eftersom det är så det alltid har varit, de ser inget fel i sin egen vardag. Man blir hemmablind. Så tvingas de emigrera hit, till ett av världens mest jämställda länder. Först här blir kvinnoförtrycket tydligt. Vi är vana vid något annat. Vi kan ändå inte lägga all skuld på den enskilda individen (även om jag hoppas att denne får erforderligt straff om hen misshandlar etc) eftersom dennes värderingar och kultur är något hen agerar efter undermedvetet. Vi kan inte kräva att någon lämnar sina värderingar bums. Vi kan däremot putta försiktigt i rätt riktning, berätta vad för generella värderingar vi har här och varför. Sen kan vi hoppas att individen gör en mental resa bort från de i våra ögon "dåliga" värderingarna mot våra "sunda" värderingar. Vi kan inte förvänta oss att alla kommer ända fram, men att de flesta åtminstone går ett steg i rätt riktning.

Precis lika hemmablinda är vi i sverige och precis likadant fungerar mitt genustänk. Jag har påbörjat min resa mot jämställda värderingar och vill få fler att haka på samma resa. Hänger ni med? Könsrollerna är större än individen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar