söndag 16 september 2012

Måste bara säga

Mums. Är kär i mina hästar. Chester har skrittat, eftersom jag går i skolan som jag gör promenadrids han mest. Har blrjat bli mer målmedveten igen och rider EFFEKTIVT. Använder min kropp och har honom mellan hand och skänkel och jobbar med att lossa honom lite i kroppen i skritt. Passar min fina "gubbe" jättebra. Smög även in några hundra meter trav. Alltså... Han kan ju bara man rider? Formade honom lite runt skänklarna i traven och han var helt sinnessjukt trevlig. Bara för att jag fokuserade på MIN kropp. Är lite så för mig inom dressyren attbara mina axlar är bakåt och jag har bra hållning faller ALLT på plats. I hoppningen är det andra änden av kroppen som ska vara på plats för att allt annat ska hänga efter... Underskänkeln i hoppning och axlarna i dressyr. Skönt att det bara är en grej att tänka på. ;)

Men ja. Vår äldsta unghäst känner jag mig så trygg på nu att vi introducerade hinder för honom. Behövde inte lägga mig i så mkt utan lät honom bara rulla i galopp och han kom bra på hinder av sig själv. Helt utan några konstigheter. Tror ibland att han är äldre och mer rutinerad än han faktiskt är. Travar och galopperar på böjt spår i balans. Hoppar helt okomplicerat. Åh. Fina häst.

Näst yngsta hästen satt jag på lite idag. Eller ja, mellanting mellan sitta och hänga. Mamma ledde oss typ tio-tjugo meter så. Hästen ba jaja, då går vivälrå. Och rörde knappt ett öra. Helt knasigt, två år och helt cool med att ha fullvuxna människor klängandes på ryggen? :D (är fast övertygad om att en tvååring som är så stabil i psyket inte tar någonsomhelst skada av att ha en människa på ryggen i 1-2 minuter, så ni som tänkt skälla på mig för att jag suttit på ett tvåårigt kallblodssto, gå och lägg er igen)

Och lillskruttan som förut tyckt att det här med att bli ledd av människor är rätt... Tarvligt, minst sagt, och obehagligt, fann sig fint i att bli ledd genom skogen en km. Trots att det åkte bilar och motorcyklar på vägen brevid skogen. Och så fick hon ha träns i en halvtimme också. Hon håller på att bli så stor?! Accepterar bett i munnen och allt liksom. Åh. Jag hinner väl knappt blinka förrän det börjar dra ihop sig för inridning för henne också...

Har haft en minst sagt produktiv helg! Hann med en överaskningsfest på lördagen också. Såatte... Fullt upp?men jag gillart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar