tisdag 22 maj 2012

Är nollning okej eller inte?

"Min känsla är lite att "nollorna" ställer upp på det frivilligt. Vem tvingar dem.. ärligt, sitter nån på deras ryggar och tvingar ner deras huvuden. Enligt mig har var och en rätt att säga " Skit på dig" och gå och sätta sig på närmsta fik över en kopp kaffe."

"Jag förstår inte detta ,Nollningen är kränkande och med mera ,ok men vad förväntar sig folk,det är det samhälle vi lever idag vårt lilla trygga Sverige är inte som man kanske önskar sig ,våra ungdomar har andra krav på sig inte bara från skolan och hemmet ,dom har också grupptryck på sig ,förväntar man sig att man skall gå ut till alla skolor och prata om detta och sedan skall det vara bra tyvärr inte"

Läste en intressant artikel på corren.se angående det här med nollning. Röda Korset vill att skolan ska step up och ta ansvar för vad eleverna gör mot varandra och utsätts för på fritiden. Jag håller med, men jag känner att det inte helt och fullt vilar på skolan. Någonstans finns det föräldrar som skött sin roll dåligt, och låtit sina barn växa upp med dåliga värderingar och en människosyn som åtminstone inte jag vill att mina barn ska ha.

Nu är jag där igen! En barnlös ung vuxen som berättar hur dubbelt så gamla människor borde uppföra sig. Jag borde skämmas. Fast det gör jag inte. Föräldrar till mobbare lär ha misslyckats, av en eller annan anledning, med uppfostran av sitt barn. Jag köper inte "halkat snett" eller "hamnat i dåligt sällskap", för sköter alla föräldrar sitt jobb de själva bestämt sig för att ta på sig åtminstone 18 år eller till ungen tar studenten, så finns inga som skulle kunna vara dåligt sällskap. Ja, jag pratar om en idealvärld, men fortfarande. Att det finns så många som faller för grupptryck eller tycker att det är ok att förnedra och skada andra människor psykiskt, det är inte ok med mig. Det måste tyda på att de inte fått med sig tillräckliga sunda värderingar hemifrån. Kanske fick de materiella ting istället för kärlek.

Jag förstår att det här problemet inte löses på en natt. Det är ett väldigt stort samhällsproblem där jag inte tror någon riktigt vet vad som är hönan och vad som är ägget. Fortfarande tycker jag att det är fel att sitta och rulla tummarna, som andra kommentaren jag kopierade, där bottom line i princip är "vad förväntar sig folk, det är såhär. lev med det". Den attityden gör mig arg. Jag tror inte man måste leva med saker som faktiskt är problem. Och jag törs kalla detta problem. Jag tror det är mer än en person per klass som har lite ont i magen innan nollningen. En person per klass i sverige, det blir ganska många. För många för att tiga ihjäl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar