tisdag 8 november 2011

utmattningssyndrom är en fejksjukdom!

...hörde jag en mindre mentalt begåvad person säga. "det är ingen sjukdom, det är bara du som inte pallar. Skärp till dig."

Man blir helt... förstummad över att det finns så dumma och oempatiska människor. En förkylning syns på utsidan. Ingen ifrågasätter om du är sjuk ifall det rinner fem liter snor ur snoken och du rosslar när du andas och ansiktet är så svullet att du knappt kan hålla ögonen öppna. Då låter man dig vara sjuk tills du blir frisk igen. Men det finns ju faktiskt en mängd sjukdomar som inte syns lika tydligt, men känns så väl för människan som bär på dem. Akut blindtarmsinflammation syns inte på utsidan, men det gör ont. En blodpropp syns inte på utsidan, men kan vara livshotande. Utmattningssyndrom syns inte heller på utsidan, men är inte mindre besvärligt för det.

Lika lång tid man går med utmattningssyndrom utan att göra något åt det, lika lång tid tar det att bli frisk. Surt för mig som drabbades redan innan jag gick ut grundskolan. Surt för alla som går i skolan och drabbas. Skolan ger inte tid och utrymme för sina elever att bli friska, utan blir du sjukskriven får du i princip börja om ett år. Thats why jag går i tvåan nu istället för trean. Jag blev sjukskriven innan jag fyllde arton och är inte frisk än, men jag har lärt mig lyssna på kroppen och ta pauser innan jag får riktiga toppar.

Självklart är det frustrerande när man VILL göra saker, att inte kunna för att man måste ta det lugnt den dagen, man känner sig lat. En känsla man inte gärna har när man är en aktiv person som gärna har tusen järn i elden samtidigt. Och då få höra att man ska "rycka upp sig, alla mår lite dåligt ibland"? Kyss min röv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar