tisdag 20 mars 2012

Jag blir illa berörd.

Läser "morgontidningen" och ser att ett hem i Vallentuna som snart ska inhysa ensamkommande flyktingbarn blivit vandaliserat återkommande tillfällen under renoveringen, innan barnen kan flytta in. Samtidigt har socialtjänsten mottagit många, både oroligs och hotfulla samtal angående mottagandet av barnen. Och jag kan inte låta bli att tänka VARFÖR?! För det första, varför förstör man för andra, jag menar, hur ofta borrar man ett hål i en dörr för att spruta in stora mängder vatten? Är inte det exempel på en sån grej man aldrig någonsin gör? Vad får dessa människor att rättfärdiga sitt beteende med att "det är ändå bara invandrare som ska flytta in, och dom kommer ju bara hit och förstör för att det är kul" men herregud, vem förstör nu?

Främlingsfientlighet känns lite sextiotal... Kanske dags att släppa det nu? På femtio år borde människan insett att det är MÄNNISKOR det handlar om, med känslor och tankar precis som andra. Och vad för signaler skickar man egentligen till flyktingbarnen, som kommer hit ensamma, utan föräldrar, utan trygghet, utan förmåga att göra sig förstådd. Vad är grejen med att sparka på dem som redan ligger ner? Snälla berätta för mig, för jag fattar verkligen verkligen inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar