måndag 4 juni 2012

Göra slut?

När är det okej att göra slut med en kompis och kan man göra sånt egentligen? Ja, tycker jag. Har du en vän som vid flera tillfällen sårat dig kan det vara så att du mår bäst av en paus från denne. Det tar så otroligt mycket energi att umgås med vänner som trycker ner dig. Men måste man göra slut officiellt eller räcker det att låta det rinna ut i sanden?

Jag är av naturen en person som vill förlåta och ge en andra chans, samtidigt som hjärtat blöder. Jag förlåter och fortsätter som vanligt fastän tilliten är som bortblåst. Och det tar LÅNG tid att bygga upp den igen. Ofta hinner personen göra något dumt igen innan min tillit är helt där igen och då börjar jag om från början igen. Intalar mig att det inte var meningen och ger personen en ny chans. Och en till. Och så en ny chans än en gång.

Däremot har jag svårt att ge andras person kritik. Jag törs liksom inte i machosamhället vi lever i där alla har ångest i någon form eller är deprimerade men inte får visa sig svaga. Man får inte bli sårad för fattar du inte att min cyniska kommentar var på skämt eller. Den här gången också. Handen på hjärtat, hur många av er har någon gång blivit ledsna av ett "skämt"? Hur många har konfronterat skämtaren för det, varje gång?

Men åter till frågan. Göra slut eller låta rinna ut i sanden. Är personen så nära dig att du vill jobba på er relation, ta ett seriöst snack. Kanske vet hen inte att hen behandlar dig som en påse bajs. Kanske bättrar hen sig. Eller så fattar hen varför du slutar höra av dig. Är vännen inte jättenära kan man låta det rinna ut i sanden, men om personen undrar varför ni aldrig träffas längre är det viktigt att du är ärlig. Det är du värd.

Din tid och energi måste värderas högre än energitjuvarna. Så säg för allt i världen inte "nej jag veeeeeet, länge sen sist ju, vi måste ses!<3" utan var ärlig. "du har gjort grejer som sårat mig" eller "vi verkar ha vuxit ifrån varandra" är tusen gånger bättre. Den människan du ska respektera mest här i livet är dig själv. Sen kommer alla andra. Ljug alltså inte för att behaga energitjuvar. Och ta pauser från vissa människor när du behöver det. Det behöver inte vara för evigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar